Thursday, July 7, 2016

物語・小説を読むときに留意すべき13の重要事項 / 13 Things to Consider When Reading Narrative

モリソン
物語・小説を読むときに留意すべき13の重要事項

1.語り手は誰・何か(一人称三人称、あるいはそのどちらでもないか)。何名いる(いくつある)か。

2.語り手は「信用できる」か「信用できない」か。

3.三人称の語り手の場合、その視点は全知全能か、あるいは限定的なものか。焦点はどこにあるか。

4.語り手は主として、(模倣、対話、内面的独白等を)示しているか、あるいは述べているか(説明・叙述・地文等)。(例:「藪の中」の語りは、全て示しているのみで、地の文がない。)

5.語り手と、語り手の描写する出来事・登場人物との関係はどのようなものか。

6.作品が書かれたのはいつか。歴史的・文学的背景はどのようなものか。作品は、何か特定の出来事や風潮に反応・応答して書かれたものか。

7.作品の文体について考えること。主として、詩的・隠喩的・象徴主義的・比喩的(寓意的)、そのいずれか。あるいは、表象的・自然主義的・透過的か。

8.作中に、象徴イメージ隠喩はあるいか。それらの効果はどのようなものか。個別的なものか普遍的なものか。

9.常に、作者と語り手とは明確に区別するよう気を付けること。両者は同一ではない。

10暗黙の読者・聴き手は誰か。語り手は聴き手に向かってどのように語っているか。告白か、あるいは議論なのか。

11.作品の形式は何か。(bildungsroman, kunstlerroman, 告白、冒険(探求)物語、ピカレスク小説、夢物語、散文詩、百物語、日記、物語、歌物語、説話等)。作品の内容が形式によってどのように形成されているか、そしてその逆はどうか。

12.作品において欲望がどのように機能しているか。誰が何に対して欲望を抱いているのか。欲望と物語はどのように関係しているのか。読者の欲望はどのように取り込まれているか。

13.登場人物はある元型タイプに対応しているか。そのような登場人物像は個別的なものか、普遍的なものか、あるいはその両方と言えるか。
Morrison
13 Things to Consider When Reading Narrative

1. Who/what is the narrator (first-person, third-person, neither)? How many?

2. Is the narrator “reliable” or “unreliable”? Can we trust what he says?

3. If third person, is he omniscient? Limited omniscient? Where is the focalization point?

4. Does the narrator primarily “show” (mimesis, dialogue, free indirect discourse, interior monologue, etc.) or “tell” (ji no bun)? (Eg. “Yabu no naka”: all “show” and no “tell.”)

5. What is the relationship between the narrator and the events/characters that he describes?

6. When was the work written? What is the historical/literary context? Is the work a reaction/response to certain events/trends?

7. Consider the style of the work. Is it primarily literary/poetic/metaphoric/symbolic/figurative? Or it is primarily representational/realistic/transparent?

8. Are there symbols/images/metaphors in the work? What is their effect? Particular/universal?

9. Always make a clear distinction between the author and the narrator; they are not the same.

10. Who is the implied reader/audience? How does the narrator address the audience? Confession? Argument?

11. What is the form(s) of the work? (E.g. bildungsroman, künstlerroman, confession, quest story, picaresque novel, dream narrative, prose poem, hyaku monogatari, diary, monogatari, uta monogatari, setsuwa, etc.). How is the content shaped by the form(s), and vice versa?

12. How does desire function in the work? Who desires what? How are desire and narrative related? How is the reader’s desire involved?

13. Do the characters correspond to certain archetypes? Are these character types particular, universal, or both?